No vienas puses – priecājamies, no otras – nosodām

Aivita Lizdika

Pirmdien, 5. martā, Ministru kabineta komitejas sēdē tika skatīti Izglītības likuma un Vispārējās izglītības likuma grozījumi, kas paredz uzsākt samērīgu, līdzsvarotu un elastīgu pāreju uz pamatizglītības satura apguvi, sākot no sešu gadu vecuma, tādējādi 1. klasi atverot bērnudārzā. Taču arī turpmāk saskaņā ar vecāku vēlmēm un ģimenes ārsta vai psihologa atzinumu pirmsskolas izglītības programmas apguvi varēs pagarināt par vienu gadu.

Jau līdz šim bērni pirmsskolas izglītības iestādēs jeb bērnudārzos no piecu gadu vecuma apgūst pirmsskolas obligāto izglītību. Viņi zīmē, līmē, sporto, mācās burtus un ciparus, zilbes un vienkāršas matemātiskās darbības, tātad jau apgūst izglītības pamatus. Viņu izaugsmi vecāki var novērtēt bērnudārzā, kad mazo darbi regulāri tiek izlikti izstādēs, un tajās reizēs, kad dārziņos ir svētki, kuriem bērni tiek īpaši gatavoti. Bērni ar savām zināšanām prot pārsteigt mūs ne tikai pirmsskolas izglītības iestādēs, nereti mēs brīnāmies par to, ko viņi iemācījušies, vienkārši vērojot pieaugušos. Jau četrus, piecus, sešus gadus veci bērni prot darboties ar datoru, viedtelefonu un citām mūsdienu modernajām tehnoloģijām, ir zinātkāri un ieinteresēti visā jaunajā, un tas attīsta viņu prātu. Sabiedrība aug un attīstās, līdzi tai arī mūsu bērni.

Plānots, ka ar nākamo gadu, ja vien to vēlēsies vecāki un ja vien to atļaus bērna veselības stāvoklis, sešgadnieki bērnudārzā varētu uzsākt pamatizglītības apguvi, tātad mācīties 1. klases mācību vielu. Tā bērnam būtu ierasta vide, kurā tāpat, kā līdz šim, viņš varēs darboties parastajā dienas ritmā no rīta līdz vakaram – gulēt diendusu, ieturēt maltītes, sportot un rotaļāties, paralēli turpinot apgūt izglītības pamatus 1. klases programmas līmenī. Mācības periodiski notiks arī skolā, bibliotēkā, muzejā, kādā uzņēmumā vai mežā – pakāpeniski tik ilgi, cik vajag konkrēto mērķu sasniegšanai, ne tikai 40 minūšu mācību stundas ietvaros.

No vienas puses, vecāki priecājas par mazo zināšanām, bērna straujo attīstību tieši agrīnā vecumā, no otras – saka, ka bērniem tiek atņemta bērnība. Bet, vai labāk skolas solā ir sēdēt būtībā pieaugušam cilvēkam deviņpadsmit un divdesmit gadu vecumā, kad jauniešiem samazinās motivācija mācīties skolā? Pie tam, sen jau visi runājam par to, ka vispārizglītojošās skolās organizētais mācību process nenodrošina šāda vecuma jauniešu vajadzības, tādēļ mēģinām meklēt un īstenot citas pieejas.

Komentēt

Spam protection by WP Captcha-Free

Lasītākie raksti Jaunākie komentāri "MZ" Afiša
  • Redakcija: Vai Jums derētu arī elektroniskā versija jeb gribas avīzi drukātā...

  • Guna Roze: Labdien! Paldies liels "Malienas ziņām" par publikāciju! :) Un ...

  • ooo: Smiekli nāca par ciparu kādu cēla to ŪĶI.......

  • Kolis: Beidzot!!!!...

  • Ziema: Bravo! Es domāju - savākt tik daudz šādus vārdus! Bet - jā, tā i...

  • Māris: Rakstā minētas telpu temperatūras ir visai interesantas, kaut vai...

21. septembrī 11.00 Annas bibliotēkā Dzejas diena “Kopā ar saullēktiem taviem” – veltījums Latvijai.

21. septembrī 16.00 Alūksnes mākslinieku kopizstādes “Radošais malēnieša šūpulis” atklāšana un tikšanās ar māksliniekiem.

22. septembrī Pededzē pasākums “Nāc manā dārziņā” – gaidām Jūs uz pasākumu ar pušķi no dārziem un laukiem. Labāko gaida balva. Programmā: “Tradīciju dārza” atklāšana, tirdziņš “Viss no dārza un pļavām, viss dārzam un pļavām”, vakarā atpūta tiem, kas strādā dārzā un pļavā.

22. septembrī no 10.00 pie Liepnas tautas nama Miķeļdienas tirdziņš ar ražas izstādi, 13.00 tautas namā sadancis “Pīlādžu liesmās”.

Lasīt tālāk »